Corona klap opgevangen door hoge opbrengst
Doel van € 8.000,- ruimschoots behaald
MOC ’17 realiseerde in 2021 een opbrengst van € 8.373,- met de Grote Clubactie. Lees hieronder hoe ze eerder ook een mooi bedrag ophaalde.
Sportvereniging MOC ’17, een echte familievereniging, is de grootste voetbalvereniging van Bergen op Zoom en deed dit jaar voor het eerst mee aan de Grote Clubactie. Vanwege de impact van het coronavirus besloten ze om toch mee te doen, omdat er geen inkomsten uit het clubhuis en wedstrijden kwamen. Het doel, wat ruimschoots is overtroffen, was om € 8.000,- op te halen om nieuwe trainingsmaterialen aan te schaffen voor de jeugdteams zodat de trainers meer diversiteit kunnen aanbieden. “Door de inkomsten van de Grote Clubactie kunnen we ze net dat beetje meer geven waarmee een verschil gemaakt wordt en de motivatie en waardering omhoog gaat”, vertelt Gerry Leenders, verenigingsmanager bij MOC’17.
Een gemotiveerd team
Er is vooraf veel overleg geweest binnen de voetbalvereniging over hoe de Grote Clubactie zou worden opgezet. Er is een goed beschikbaar team opgericht dat niet al te groot was, zodat de lijnen kort bleven. Elk lid van het team had zijn of haar eigen sterke punten vertelt Gerry. “We hadden een commercieel iemand nodig, een ontwerptalent, iemand met een groot netwerk en iemand die de jeugd zou weten te enthousiasmeren.” Een goede organisatie is namelijk het halve werk!
Promotie maak je samen
Ondanks dat het clubhuis dicht was, werd er een creatieve manier gevonden om alle jeugdleden te motiveren: “Met z’n allen plaats nemen op de tribune en ze op een leuke manier enthousiast maken.” Aan de gehele accommodatie was te zien dat MOC’17 deelnam aan de Grote Clubactie, van spandoeken tot een supergrote lotenmeter waarop iedereen de tussenstand kon zien. Iedereen hielp mee, zo werd de sponsorcommissie ingeschakeld om sponsoren en ondernemingen warm te maken om een Superlot te kopen.
Beloningen
Elke lotenverkoper, tot 13 jaar, die meer als 24 loten had verkocht kreeg een knipkaart vanuit de vereniging. Met deze knipkaart konden de leden in het clubhuis vier dingen gratis ophalen. Bijvoorbeeld een snoepzak, softdrank of een snack. Volgens Gerry werkte dit initiatief ontzettend goed: “De leden zijn hier razend op en willen allemaal zo’n knipkaart.” Ook werden de top 10 beste lotenverkopers aan het einde van de actie beloond met schitterende prijzen. Naast de individuele prijzen waren er ook teamprijzen te winnen. Dit zorgde ervoor dat de leden elkaar gingen motiveren om nog meer loten te verkopen.
Tip
Volgens Gerry is het belangrijk dat je eerst een organisatie weg zet en duidelijk maakt wat het doel is. Durf elkaar aan te spreken op gemaakte afspraken. Maar het belangrijkste is: “Doe het vooral met elkaar en met plezier!”
Ben je nieuwsgierig wat de Grote Clubactie voor jouw vereniging kan betekenen?