Hockeyclub Ypenburg
Den Haag

Maaike Westdijk
Coördinator Grote Clubactie

Online + Verkoopboekjes + Superloten
Opbrengst 2020 € 7.076,-

80%
van de opbrengst gaat naar de club!

HC Ypenburg realiseerde in 2021 een opbrengst van € 8.925,- met de Grote Clubactie. Lees hieronder hoe ze eerder ook een mooi bedrag ophaalde.

Al ruim 10 jaar doet HC Ypenburg uit Den Haag mee met de Grote Clubactie en 6 jaar geleden is het roer omgegooid door een Grote Clubactie commissie op te zetten. Sindsdien behaalt de hockeyclub elk jaar een hogere opbrengst. “Het is een leuke actie waarbij we de leden op een leuke manier kunnen betrekken om iets te doen voor je club”, vertelt Maaike Westdijk, lid van de Grote Clubactie commissie.

“We wilden heel graag een mascotte om in te kunnen zetten bij verschillende activiteiten op de club.”

Mascotte Yppi

Elk jaar besteedt HC Ypenburg de opbrengst van de Grote Clubactie aan leuke dingen voor de jeugd. Met de opbrengst van de afgelopen actie heeft de vereniging een mascottepak aangeschaft. “We wilden heel graag een mascotte om in te kunnen zetten bij verschillende activiteiten op de club”, vertelt Maaike. “De mascotte blijkt nu al een groot succes, want de leden zijn er dol op.”

Commissie

Drie gemotiveerde vrijwilligers vormen samen de Grote Clubactie commissie bij HC Ypenburg. Ze zorgen dat de actie op rolletjes verloopt en motiveren de leden om zoveel mogelijk loten te verkopen. De commissie begint al vroeg met de voorbereidingen: “We beginnen voor de zomervakantie al een aantal datums te plannen en een berichtje in de nieuwsbrief te plaatsen. Als de verkoopboekjes er zijn, maken we teamtasjes met daarin de boekjes voorzien van de individuele QR-codes en een begeleidende brief. De tasjes delen we uit aan de teammanagers en dan gaan de kinderen op de dag dat het mag van start. Ook wordt iedereen op de hoogte gehouden van de tussenstand door middel van berichtjes op de website en socialmediakanalen.”

“Het was dit jaar heel erg fijn dat de QR-code er was: we hebben meer verkocht en hadden er minder administratief werk mee.”

Persoonlijke QR-codes

Sinds afgelopen jaar zijn ze ook de persoonlijke verkooppagina’s en de persoonlijke QR-codes op de boekjes gaan gebruiken. “Voorheen gebruikten we alleen de invulformulieren in de verkoopboekjes. Het was erg veel werk voor de commissie om alle loten in te voeren. Het was dit jaar heel erg fijn dat de QR-code er was: we hebben meer verkocht en hadden er minder administratief werk mee.” De inzet van de QR-codes was een groot succes volgens Maaike, ook omdat het printen van de QR-codes heel gemakkelijk gaat zodra de ledenlijst is geüpload.

Tip

Volgens Maaike werkt het super motiverend als je als coördinator ook enthousiast bent. Dit stimuleert de leden om extra hun best te doen met de lotenverkoop. Daarnaast is het belangrijk om de leden in het zonnetje te zetten door middel van leuke (team)prijzen.

Ben je nieuwsgierig wat de Grote Clubactie voor jouw vereniging kan betekenen?