Turnclub PiT
Lunteren

Manja Moraal
Hoofdtrainster en bestuursadvisteur van PiT

Online + Verkoopboekjes + Superloten
Opbrengst 2023 €10.300,80

80%
van de opbrengst gaat naar de club!

Turnclub PiT is ruim 10.000 euro rijker dankzij de Grote Clubactie van afgelopen jaar. En dat met maar 230 leden. “Tegen verenigingen die nog niet meedoen, zou ik zeggen: doe dat dit jaar wel, want het is zonde om niet te doen. Het kan veel geld opleveren en daarnaast versterkt deelname het clubgevoel. Bovendien is het hartstikke eenvoudig”, zegt Manja Moraal, hoofdtrainster en bestuursadviseur van PiT.

PiT staat voor Passie in Turnen. De club in Lunteren en Ede werd in 2008 opgericht. Sinds de oprichting doet PiT elk jaar mee met de Grote Clubactie. Voormalig voorzitter Michel Klok: “Als vereniging kunnen we het extra geld goed gebruiken.” Van elk verkocht lot van 3 euro gaat 2,40 naar de club. Dat bedrag kan dus snel oplopen. Voor PiT was dat afgelopen jaar ruim 10.000 euro. Van een deel van het geld heeft PiT een flikflakker en balkmatjes gekocht. Het grootste deel is echter bestemd voor de nieuwe turnhal die momenteel gebouwd wordt. “Daar willen we een buffertje voor hebben, want we willen straks ook nieuwe lessen kunnen starten. Maar dat duurt nog een tijdje. Daarom hebben we met de aanschaf van materiaal ook gekozen voor een doel waar de leden direct wat aan hebben. Dat motiveert. Zeker omdat trainers en leden inspraak hadden in wat er gekocht zou worden. Ze konden zelf aangeven aan welke materialen behoefte is”, zegt Michel.

Eenvoudig

Deelname aan de Grote Clubactie is eenvoudig, zegt Manja. “Na aanmelding heb je binnen tien minuten je eigen clubpagina ingericht. Het invoeren van alle leden die gaan verkopen valt ook reuze mee, omdat je vanuit het ledenbestand een export kunt maken. Daarna gaat het voor het grootste deel automatisch.” Elk lid krijgt vervolgens een eigen verkooplink. Die kan worden gedeeld met vrienden en familie via WhatsApp. Bovendien correspondeert die link met een QR-code. Manja: “Die kun je printen en op de verkoopboekjes plakken. Als kinderen langs de deuren gaan, kunnen mensen die link scannen en automatisch loten bestellen. Daar hebben wij geen omkijken meer naar. Het is heel prettig dat alles digitaal gaat. Kinderen hoeven niet meer met contant geld over straat, zoals vroeger. Dat maakt het veilig voor hen.”

Mensen kunnen de verkoopboekjes ook nog ‘ouderwets’ met pen invullen. Die gegevens moeten vervolgens handmatig worden ingevoerd, zodat per bankbetaling kan worden betaald. Dat invoeren is wel even een klusje, zegt Manja. “Ik doe dat samen met een moeder van een turnster. Ik kan me voorstellen dat als je 1000 leden hebt, je hier wat meer mensen voor nodig hebt. Maar het is ook weer niet zoveel werk dat je weken bezig bent. En het is het waard als je ziet wat het de club oplevert.”

“Het is echt een activiteit waar de leden samen naartoe leven. We maken er ook een behoorlijke competitie van.”

Verenigingsgevoel

Dan heeft Manja het overigens niet alleen over geld. Ze merkt ook dat het verenigingsgevoel tijdens de Grote Clubactie wordt versterkt. “Het is echt een activiteit waar de leden samen naartoe leven. We maken er dan ook een behoorlijke competitie van’’, zegt ze lachend. Zo zijn er zowel individueel als per groep prijzen te winnen voor de beste verkopers. Met name die groepscompetitie leeft enorm binnen PiT. Afgelopen jaar kreeg de groep die het meest verkocht had een gezamenlijk uitje naar een trampolinepark. Maar ook prijzen die geen geld kosten, zijn populair. “Elke groep die zijn best heeft gedaan, krijgt daar iets voor terug. Een vrije training bijvoorbeeld, of een training waarbij de kinderen de ouders les mogen geven. Dat kost niets, maar ze vinden het ontzettend leuk’’, vertelt Manja. Ook in de onderlinge communicatie stimuleert PiT de leden en ouders tijdens de verkoopperiode. Via de groepsapps bijvoorbeeld. Manja: “We communiceren regelmatig de tussenstand en werken met doelen. We hadden op een gegeven moment 2000 loten verkocht. Dan zetten we dat in de groepsapps met meteen het nieuwe doel: gaan we met zijn allen voor de 3000? Dat motiveert en dat werkt. Als je alleen de boekjes uitdeelt en er verder niets aan doet, dan zal de verkoop een stuk lager zijn.”

Superloten

Sinds een aantal jaar kent de Grote Clubactie zogenoemde superloten. Dit zijn 50 loten ineen, die particulieren of bedrijven voor 150 euro kunnen kopen. 120 euro daarvan is voor de club. PiT verkocht het afgelopen jaar 25 van die superloten. “Het zijn vooral ouders met een eigen bedrijf die die loten kopen. Maar kinderen gaan ook bij bedrijven in de buurt langs om ze te verkopen. Het is een soort minisponsoring. We maken foto’s van de verkoop en die delen we op onze social media. Zo zetten we zo’n bedrijf even extra in het zonnetje”, zegt Michel. Al met al doet PiT elk jaar weer graag mee met de Grote Clubactie. Het heeft de vereniging in de vijftien jaar sinds de oprichting veel geld én saamhorigheid opgeleverd. Inmiddels is de verkoopactie een jaarlijks terugkerende traditie. Michel: “Voorheen deden we ook wel mee aan andere acties, maar daar zijn we mee gestopt. We zetten alles op de Grote Clubactie en daarmee merken we dat ouders en leden elk jaar weer een stap extra willen doen. We leuren niet maandelijks met iets om geld te verdienen, maar doen het één keer per jaar goed. En dan zijn ouders, maar ook andere familieleden, buren en vrienden bereid om behoorlijk wat loten te kopen. Dat blijkt wel, want met onze kleine vereniging van 230 leden halen we elk jaar een flinke som geld op. En daar kunnen we heel veel leuke en noodzakelijke dingen mee doen.”

*Dit bericht verscheen in The Connection, het magazine van de Koninklijke Nederlandse Gymnastiek Unie (KNGU)

Ben je nieuwsgierig wat de Grote Clubactie voor jouw vereniging kan betekenen?