Een gezond verenigingsleven, daar draagt een sterke financiële positie aan bij
27 december 2021
“Wij vinden het belangrijk dat het Nederlandse verenigingsleven financieel gezond blijft en dragen hier graag aan bij.”
“Wij vinden het belangrijk dat het Nederlandse verenigingsleven financieel gezond blijft en dragen hier graag aan bij.”
Een financieel gezond verenigingsleven, dat is waar wij met de Grote Clubactie bij helpen. Door het inzetten van onze actie worden er extra inkomsten gegenereerd die de club een stabiele basis geven of laten behouden. Dit doen we in de vorm van een loterij. Een loterij organiseren, dat doe, en mag je niet zo maar. Daar komt best wel wat bij kijken.
“Een financieel gezond verenigingsleven, dat is waar wij met de Grote Clubactie bij helpen”
Als financiële afdeling bedenken wij misschien niet de leukste teksten of de mooiste posters maar we maken wel miljoenen euro’s over naar de clubs! En wie kan dat nu zeggen?!
Zo ook voor afgelopen actiejaar. Het was een succesvolle Grote Clubactie voor de deelnemende verenigingen, de opbrengsten liegen er in ieder geval niet om.
Om de actie succesvol te laten verlopen bewaken wij de processen aan de achterkant. Vanaf het eerste verkochte lot begint voor ons een belangrijke periode. Het gehele proces van aankoop tot de trekking van de loterij bewaken wij aan de achterkant.
Allereerst werken wij onder een vergunning die ons 5-jaarlijks wordt verstrekt door de kansspelautoriteit. Om deze vergunning te behouden dienen wij ons aan een strikt voorwaarden reglement te houden waarvan een overzichtelijke en doelmatige administratie er één van in. Ook wordt er een jaarlijkse IT-audit uitgevoerd, al onze systemen moeten aan bepaalde eisen voldoen.
Zodra de Grote Clubactie is gestart richten wij ons op de lotenverkoop. Zo draaien wij de incasso’s voor de verenigingen en hebben inzicht in de storneringen. Alle storneringen die we binnen krijgen, verwerken we handmatig. Dit doen we omdat ook echt alleen betaalde loten mee in de trekking gaan. We verwerken dan ook dagelijks deze storno’s in ons loterijsysteem.
“Zodra er afwijkingen worden geconstateerd wordt ook de club benadert.”
De aankopen worden niet blindelings goedgekeurd, grote aantallen checken we altijd. Zodra we een groot aantal verkochte loten voorbij zien komen zorgen we voor een bevestiging van de vereniging. We bellen dan met de deelnemende club om dit aantal te bespreken en of dit ook de bedoeling is geweest. Zodra wij een akkoord krijgen, laten we de aankoop doorgaan.
Niet alleen grote aantallen worden gecheckt. We doen steekproeven op diverse punten. Zodra er afwijkingen worden geconstateerd wordt ook de club benadert. De vereniging kan dan in zijn ‘mijn Grote Clubactie’ omgeving zelf een correctie doorvoeren, mocht dit nodig zijn.
Zodra we richting het einde van de actie gaan beginnen we met het lotenbestand. Als alle loten zijn ingevoerd, de incasso’s zijn gedraaid en de storno’s zijn verwerkt, dan maken we het lotenbestand op. Dit is een belangrijk onderdeel van de trekking omdat alléén betaalde loten mee mogen in de trekking. Elke trekking wordt verricht door een notaris, dit is tevens een vereiste voor de vergunning.
Als de trekkingsuitslag bekend is worden de prijzen uitgekeerd. Daarna gaan we ook aan de slag voor 80% afdracht aan de vereniging. De opbrengsten van de verenigingen maken we begin januari over aan de clubs.
Wij vinden het dan ook belangrijk dat de deelnemende vereniging weet dat ze zelf de actie volledig kunnen monitoren in hun eigen ‘Mijn Grote Clubactie’ omgeving. Hiermee kunnen ze de boodschap ook overbrengen naar verkopers en kopers, zodat er op een goede manier mee om wordt gegaan. Op deze manier blijft de Grote Clubactie een mooi verenigingsactie om op een veilige manier extra inkomsten te genereren voor het Nederlandse verenigingsleven.