Honk- en softbalvereniging Hurricanes
Hilversum

Marjanne Middelink
Jeugdcoördinator

Verkoopboekjes
Opbrengst 2020 € 5.520,-

80%
van de opbrengst gaat naar de club!

ASC Hilversum Hurricanes realiseerde in 2021 een opbrengst van € 3.247,- met de Grote Clubactie. Lees hieronder hoe ze eerder ook een mooi bedrag ophaalde.

Jeugdcoördinator Marjanne Middelink van ASC Hilversum Hurricanes, een softbal, football en honkbalvereniging, kan haar geluk niet op. Ruim voor het einde van de Grote Clubactie 2020, heeft ze haar doelstelling bij kunnen stellen. ‘We hadden gehoopt dit jaar € 3.000,- op te kunnen halen met de lotenverkoop,’ geeft ze aan. Maar tijdens de actie steeg dat vooraf bepaalde streefbedrag al snel naar € 4.000,-. ‘Zelfs daar gaan we overheen. Het wordt een ‘all-time record’, zegt Middelink blij.

Geld hard nodig om rond te komen

De Hilversum Hurricanes is een softbal, American football en honkbalvereniging. Een gezellige club met ongeveer 280 leden. De 20 teams spelen allemaal op behoorlijk hoog niveau. Voor de Hurricanes was 2020 financieel een moeilijk jaar. Geplande evenementen konden niet doorgaan en ook de inkomsten van de kantine vielen weg zoals bij veel andere verenigingen. ‘We hebben het geld dat we met de Grote Clubactie binnenhalen dus heel hard nodig’, zegt Middelink dan ook. ‘De opbrengst zal besteed worden aan zaalhuur voor de wintertrainingen en het vervangen van verouderde spelmaterialen.’

Extra geld voor softbal, honkbal en American football vereniging

‘Geniaal, het gebruiksgemak van de QR-code’

Middelink bestelde honderd verkoopboekjes waarop een persoonlijke QR-code van de verkoper geplakt werd. ‘Geniaal, het gebruiksgemak van die QR-code’, vindt de jeugdleidster, tevens bestuurslid en actief als coach en speelster bij haar vereniging. ‘De kinderen verkopen veel meer loten dan voorheen’. De eenvoud van de QR-code helpt de kinderen enorm, meent ze. Als de kopers de persoonlijke QR-code op het boekje scannen met hun smartphone, komen ze op de aankooppagina van de club zelf.
Middelink: ’Waar mensen in het verleden aan de deur meestal voor een enkel lotje kozen, gaan die nu bijna automatisch over naar de aanschaf van meerdere loten tegelijk.’ Middelink pakt de cijfers van de recente verkopen erbij. ‘Dit jaar zien we vaker keuzes voor 5 of meer loten.’

Ook oudere leden verkopen actief

Middelink: ‘Het mooie is dat na het scannen van de QR-code meteen de naam van onze vereniging verschijnt. Dat geeft een veilig gevoel. Ook de naam van onze verkopers wordt automatisch geselecteerd, zodat zij elke verkoop achter hun naam krijgen.
De club hoeft zelf niets meer in te voeren in het computersysteem. Voor onze oudere leden is dit systeem ook ideaal. We zien dat ze heel actief zijn op alle sociale media. Met deze verkoopoptie kunnen ze tussendoor snel een paar loten verkopen door een linkje te sturen. Hun eigen pagina’s hebben een groot bereik.’

Iedereen snapt noodzaak

Enthousiasme dus, bij Hilversum Hurricanes, laat Marjanne Middelink horen.
‘Wat ook fijn is te merken: iedereen lijkt de urgentie van een goede verkoop te snappen nu we zo krap bij kas zitten. Zowel de kopers als de leden. Dit jaar hebben we de verkopers in eerste instantie moeten vertellen dat we geen geld hebben voor prijzen voor de beste verkopers. Iedereen begreep dat. Maar door de overweldigende opbrengst hebben we besloten de top 3 verkopers toch een aardigheidje voor hun inzet te geven.’

Ben je nieuwsgierig wat de Grote Clubactie voor jouw vereniging kan betekenen?