Veelgestelde vragen

Hier vind je de meestgestelde vragen van verenigingen, lotenverkopers en kopers. Staat jouw vraag er niet tussen? Laat het ons weten.

Loten verkopen

Mag iedereen, van elke leeftijd, loten verkopen?
  • Ja, iedereen, van elke leeftijd, mag loten verkopen. Wel zijn sommige verkoopmethodes meer geschikt voor jonge lotenverkopers (denk aan de verkoopmethodes: eenmalige machtiging en contant). Terwijl andere verkoopmethodes ideaal zijn voor volwassen leden binnen je club (denk aan de verkoopmethodes: Superlot en Online). Klik hier voor meer info over de verkoopmethodes.
Wat kan ik doen als loten worden gestorneerd (en ik dus een rood kruisje zie bij ‘Verkochte loten’ in ‘Mijn Grote Clubactie’)?
  • In het overzicht ‘Verkochte loten’ kun je filteren op status (in behandeling, gelukt of mislukt). Als je kiest voor ‘mislukt’, krijg je een overzicht van alle gestorneerde loten. Als je met je muis op het rode kruisje gaat staan, verschijnt de storneringsreden. Voor een overzicht met uitleg van alle storneringsredenen vind je bovenaan de pagina ‘Verkochte loten’ een linkje ‘Hoe werkt het?’. Hier staat de volledige tabel met toelichtingen. Voorbeeld: bij ‘Onvoldoende Fondsen’ kun je het lot nogmaals invoeren, zodat de Grote Clubactie nog een tweede incassopoging kan doen. Bij ‘Rekeningnummer onjuist’ kun je via de verkoper contact zoeken met de koper en het juiste rekeningnummer opvragen. Ook dan kun je deze aankoop nogmaals invoeren.
Wat moet ik doen als iemand binnen mijn vereniging een Superlot heeft verkocht?
  • Verkochte Superloten registreer je, net als verkochte loten via eenmalige machtiging, in ‘Mijn Grote Clubactie’ bij ‘Verkochte loten’. Kies voor de blauwe button ‘Superlot toevoegen’ en voer alle gegevens van de koper hier in (bekijk Superlot aankoopformulier voor alle gegevens). Kies je voor betaalmethode contant? Dan betaalt de koper van het Superlot € 150,- aan jullie vereniging (contant betalen of naar jullie overmaken) en stuurt de Grote Clubactie na het invoeren van het Superlot de 50 papieren loten naar de koper. Vervolgens incasseren wij bij jullie vereniging € 34,- (20% van de opbrengst en € 4,- verzendkosten van de papieren loten). Kies je voor betaalmethode eenmalige machtiging? Dan incasseert de Grote Clubactie € 150,- bij de koper van het Superlot. De koper ontvangt dan 50 lotnummers op zijn of haar bankafschrift. De Grote Clubactie keert per Superlot € 120,- (=80% van de opbrengst) uit aan de vereniging, minus € 0,10 incassokosten.
Hoe kan ik het beste online loten verkopen?
  • Iedere vereniging kan gratis gebruik maken van een eigen online omgeving waar kopers eenvoudig en snel loten kunnen kopen. De link naar jullie clubpagina kun je vinden in ‘Mijn Grote Clubactie’ bij ‘Online verkoop’ onder ‘Stap 1’. Deze link kan simpelweg gedeeld worden via social media en andere online kanalen. Je kunt bij ‘Stap 2’ ook een persoonlijke verkooplink voor jullie verkopers aanmaken en hen via deze e-mailtool de persoonlijke link toesturen. Zo kun je precies zien welke verkoper hoeveel loten online heeft verkocht.
Kan ik meespelen in de Grote Clubactie-loterij met een buitenlands IBAN?
  • Ja, personen woonachtig in Nederland met buitenlandse IBAN-rekening mogen meespelen met onze loterij. Op onze huidige machtigingsformulieren en op onze website kunnen echter geen BIC-nummers worden ingevoerd. De BIC-nummers hebben wij nodig om van een buitenlands rekeningnummer te kunnen incasseren. Als tijdelijke oplossing willen we daarom vragen om de ingevulde machtiging (met NAW-gegevens) met het BIC-nummer en het IBAN-nummer naar ons te mailen op info@clubactie.nl. Vergeet niet om het registratienummer en/of de naam van de club waarvoor wordt meegespeeld te vermelden. Wij verwerken de machtiging dan in ons systeem. Woon je in het buitenland en heb je een Nederlands IBAN? Dan kun je niet meespelen in onze loterij. In onze vergunning is vastgesteld dat alléén mensen (18+), die woonachtig zijn in Nederland, mogen meespelen in de loterij.
Wanneer ontvang ik het geld bij deelname met verkoopboekjes (eenmalige machtiging), online verkoop en Superloten?
  • Deelnemende clubs die met eenmalige machtiging, online lotenverkoop en Superloten (via eenmalige machtiging) hebben meegedaan, ontvangen de opbrengst van de loten rond 31 januari 2020 op hun rekening.

Het niet-thuis kaartje

Ik kan mijn vereniging niet selecteren in de lijst op de website www.clubactie.nl/gemist.
  • Filter eerst op plaatsnaam om de zoekresultaten te beperken. Is er dan nog geen resultaat? Neem dan contact op via info@clubactie.nl
Is de verkoper zichtbaar als het lot verkocht is via een niet-thuiskaartjes, poster of bierviltje?
  • Bij de statistieken pagina in de Mijn Grote Clubactie-omgeving staat een blok met extra verkochte loten. Hier zijn deze verkochte loten zichtbaar. Details (zoals naam van de verkoper / referentie) over de aankoop zijn niet zichtbaar omdat deze vanuit een nieuw systeem komen.
Mijn verenigingsnaam staat niet goed vermeld of de plaatsnaam klopt niet?
  • De verenigingsgegevens zijn opgehaald uit de Mijn Grote Clubactie-omgeving. Voor de plaatsnaam is uitgegaan van de vestigingsplaats van de vereniging. Deze gegevens kon de vereniging tot 4 september nog zelf aanpassen. Na die periode kunt u wijzigingen doorgeven via info@clubactie.nl en dan passen wij dit aan.
Hoe zie ik hoeveel loten er zijn verkocht via het niet-thuiskaartje?
  • Bij de statistieken pagina in de Mijn Grote Clubactie-omgeving staat een blok met extra verkochte loten. Hier is dit zichtbaar. Details over de aankoop zijn niet zichtbaar omdat deze vanuit een nieuw systeem komen.
Hoe kan de QR-code worden gescand?
  • De nieuwste smartphones hebben tegenwoordig de mogelijkheid om direct vanuit de camera-functie een QR-code te scannen. Hier heb je dus geen aparte QR-code scanner App voor nodig. Je kunt ook direct gaan naar www.clubactie.nl/gemist.
Wordt er ook betaald via de QR-code?
  • Nee, de QR-code dient alleen als link naar het webformulier om een lot te kopen. Zo kunnen kopers snel naar de website www.clubactie.nl/gemist. De betaling van een lot gaat via een eenmalige machtiging en dus niet via internetbankieren.

Loten kopen

Wanneer vinden de incasso’s plaats van verkochte loten?
  • Verkochte loten kunnen vanaf 14 september t/m eind november 2019 worden afgeschreven van je rekening, afhankelijk van het moment waarop de vereniging jouw verkochte lot heeft verwerkt.
Hoe kan het dat ik geen lot heb, maar wel een bedankbriefje?
  • Als je een lot koopt met eenmalige machtiging ontvang je geen fysiek lot, maar staat het lotnummer op je bankafschrift.
Hoe lang is mijn lot geldig?
  • Loten van de Grote Clubactie zijn één jaar geldig. De loten van 2019 zijn geldig tot en met 11 december 2020. (De loten van 2018 zijn geldig tot en met 12 december 2019.)
Als ik een winnend lot heb, hoe kan ik mijn prijs dan innen?
  • Maak een kopie van je winnende lot en stuur het origineel met een begeleidende brief met je NAW-gegevens (naam-adres-woonplaats-gegevens) in een voldoende gefrankeerde gesloten envelop naar: Nationale Grote Clubactie, Postbus 440, 5000 AK Tilburg. Jouw prijs wordt binnen 6 weken bijgeschreven op je bankrekening of naar je toegestuurd. Als je jouw lot hebt betaald via een eenmalige machtiging, hoef je niets te doen. Binnen zes weken ontvang je jouw prijs automatisch thuis of, in geval van een geldprijs, op je bankrekening.

Organiseren

Hoe lang moet ik de verkoopboekjes bewaren?
  • Verkoopboekjes dien je, wettelijk bepaald, een jaar te bewaren. De verkoopboekjes van 2018 dien je te bewaren t/m 12 december 2019.
Ik ben mijn inloggegevens vergeten. Waar kan ik deze opvragen?
  • Heb je jouw inloggegevens niet meer? Bel 013 - 455 28 25 of mail naar info@clubactie.nl. Vermeld wél altijd, indien mogelijk, je registratienummer.
Hoe kan ik het rekeningnummer van mijn vereniging wijzigen in 'Mijn Grote Clubactie'?
  • Heb je nog géén bestelling geplaatst voor de Grote Clubactie 2019? Dan kun je het rekeningnummer van jouw vereniging eenvoudig wijzigen als je een eerste bestelling plaatst. Je past dan in de bestelprocedure (bij betaalgegevens, bij stap 2) de tenaamstelling en het rekeningnummer aan en klikt op 'bestelling versturen'. Het rekeningnummer is dan direct aangepast in ons systeem. Je ziet het juiste rekeningnummer vervolgens ook terug bij jouw 'Clubgegevens' in je online inlogomgeving.

  • Heb je al een bestelling geplaatst voor de Grote Clubactie 2019? Om het rekeningnummer van jouw vereniging te wijzigen na het plaatsen van een bestelling, kun je mailen naar info@clubactie.nl. Vergeet daarbij niet om een bewijs van het betreffende rekeningnummer toe te voegen, bijvoorbeeld een kopie/scan van je bankafschrift waarop naam en rekeningnummer zichtbaar zijn. Het team van de Grote Clubactie zal na controle de wijziging doorvoeren en de wijziging aan jou bevestigen.

Waar vind ik de waardecoupon, indien een verkoper 20 loten of meer verkoopt?

• Deze krijgt de clubcoördinator in oktober, per mail, van de Grote Clubactie.

Waarom blijven de ingevoerde lotenkopers op de status "in behandeling" staan?

• Deze blijven in behandeling (klokje) staan tot het moment dat de eerstvolgende incasso heeft plaatsgevonden. Incasso's van de Grote Clubactie vinden plaats in de nacht van zondag op maandag en in de nacht van woensdag op donderdag tijdens de actieperiode (14 september 2019 t/m 11 december 2019).

Waar kan ik een factuur voor een Superlot vinden?

• Je kunt een factuur voor het Superlot vinden onder de 'Downloads' in Mijn Grote Clubactie. Log in op onze website met je gebruikersnaam en wachtwoord en klik op 'Downloads'.

Vanaf wanneer mogen de loten verkocht worden?

• De Grote Clubactie gaat landelijk van start op zaterdag 14 september 2019. Vanaf dat moment mogen de loten verkocht worden.

Aanmelden

Hoe kan een vereniging zich inschrijven voor de Grote Clubactie?
  • Een vereniging kan zich inschrijven via het inschrijfformulier op onze website.
Hoe groot moet een vereniging zijn om mee te kunnen doen aan de Grote Clubactie?
  • De grootte van een vereniging maakt niet uit. Zowel grote als kleine verenigingen doen mee aan de Grote Clubactie.
Is een KvK-nummer nodig om deel te nemen aan de Grote Clubactie?
  • Nee, een KvK-nummer is niet nodig.