<      Succesverhalen

De best verkopende vereniging van Nederland in 2015!

Jacques Goossens
Voorzitter Communicatie rkvv JEKA Breda

€ 18.359,49
Ondersteunen jeugdactiviteiten


Jullie doen pas 2 jaar mee met de grote Clubactie en hebben al vanaf het begin een opbrengst van boven de € 10.000. Waar ligt dat aan?
Jacques legt uit: “Het is een combinatie van factoren:
- Een gedegen voorbereiding volgens een plan. Daarbij vonden wij het belangrijk om leiders en ouders te betrekken en te stimuleren. De Grote Clubactie hebben wij op diverse manieren gecommuniceerd binnen onze vereniging. Denk aan: een praatje tijdens leidersvergadering begin seizoen, mailen, een bericht op onze website en/of Facebook, een Grote Clubactie-nieuwsbrief en beeldschermen in het clubhuis over de Clubactie.
- De lotenverkoop stimuleren. Onder meer door ons “voor wat hoort wat”-principe. Lotenverkopende kinderen konden zowel individueel als in teamverband prijzen winnen.
- Een omvangrijke werkgroep (7 personen) om de Grote Clubactie mee te organiseren. Hierin waren diverse disciplines vertegenwoordigd (bestuurslid, leden, twee selectiespelers, jong en oud)
- Een zeer gemotiveerde werkgroep. Iedereen in de werkgroep was erg betrokken.
- De grootte van de vereniging (1600 waarvan 1200 actief spelend). Doordat wij veel leden in konden zetten, hadden wij natuurlijk ook veel slagkracht.”

Dit jaar hebben jullie het hoogte bedrag opgehaald van alle deelnemende verenigingen aan de Grote Clubactie: maar liefst: € 18.359,49. Wat vinden jullie daarvan?
Jacques vertelt: “Geleidelijk aan kwamen we erachter dat verkoop geweldig liep! De werkgroep kreeg steeds meer positieve energie en haalde alles uit de kast. Wij zagen het als uitdaging om nummer 1 van Nederland te worden qua lotenverkoop. En dat is ons gelukt!


"De werkgroep kreeg steeds meer positieve energie en haalde alles uit de kast."


Hoe kwamen jullie aan een hogere opbrengst dan eerdere jaren?
“Onze opbrengst is met ongeveer € 5.000,- gestegen. Dit kwam door een aantal factoren: - Meer superloten verkocht (in handen van de selectiespelers)
- De C-jeugd mee laten verkopen (780 loten) Vorig jaar verkochten alleen de D-E-F-jeugd
- Verzoek aan alle (14) seniorenteams om ook een boekje te kopen
- Nauwkeurige registratie van boekjes die zijn uitgegaan en wel niet retour zijn
gekomen en er achteraan gaan als ze niet zijn binnen gekomen.”, aldus Jacques.

Wat was het doel van jullie Clubactie in 2015 en hoe kwamen jullie op dit idee?
Jacques: “Onze actie heet de Grote JEKA Jeugd Actie en dit geeft al aan dat de opbrengst naar de jeugd gaat. Het is tenslotte ook de jeugd die de loten verkoopt (m.u.v. de Superloten).
Dit jaar waren de doelbestemmingen:
- Ondersteuning van diverse jeugdtoernooien
- Extra inlooptrainingen voor de jeugd waardoor ze 2x per week training krijgen
- Ondersteuning van onze unieke kampweek
- Aanschaf van extra pupillengoals
We vragen vooraf waar behoeftes liggen. We zijn vorig jaar met de actie gestart om extra geld te genereren gezien de benauwde financiële situatie van onze club en het feit dat daardoor JEKA-jeugdactiviteiten in het gedrang kwamen.”

Met welke verkoopmethodes deden jullie mee?
“Wij maakten gebruik van verschillende verkoopmethodes. Wij deden in 2015 mee met de methode eenmalige machtiging (via verkoopboekjes), de methode Superloten en de online verkoop. Wij hebben gekozen voor de methode eenmalige machtiging vanuit veiligheidsoverwegingen. De lotenverkopende kinderen hoeven dan niet met geld langs de deur. De keuze voor Superloten heeft met name te maken met het interesseren van onze sponsoren. De methode online is voor ons puur een aanvullende verkoopmethode. Dit doen we in het kader van: alles is meegenomen. De methode eenmalige machtiging en Superlot werkten het beste binnen onze vereniging: hiermee verkochten we samen maar liefst 1100 loten.”, legt Jacques uit.

Hoe betrekken en motiveren jullie leden, en dan met name de kinderen, om loten te verkopen?
“Het motiveren wordt met name gedaan door de ouders en leiders. Wij (van de werkgroep JEKA Jeugd Actie) stimuleren de leiders en vragen permanent aandacht. Op die manier blijft de actie ‘top of mind’.”, aldus Jacques.

Wat vinden jullie zo leuk aan meedoen aan de Grote Clubactie?
Jacques vertelt: ”Samen (als werkgroep) zijn we een positieve groep die binnen een korte tijd een resultaat realiseert waar de jeugd van JEKA direct van profiteert. Dat geeft veel voldoening.”

Hebben jullie de Grote Clubactie in 2015 feestelijk afgesloten?
Jacques: “Jazeker! We sluiten de actie gezamenlijk en feestelijk af in ons clubhuis met de bekendmaking winnaars en onze totale opbrengst. Op 5 december (nota bene Sinterklaasdag) zat ons clubhuis bomvol. Dat is prachtig!”

Doe mee! Schrijf direct jouw vereniging in

Net als ruim 5.500 andere clubs uit heel nederland

Schrijf je vereniging in

Hulp nodig bij de organisatie?


Onze servidesk staat voor je klaar!

Service Desk
Liever telefonisch contact?
Bel 013-4552825

Wat kun je winnen?


Koop loten en maak kans op
de hoofdprijs: € 100.000,- 

Bekijk prijzenpakket