Zuid-Holland, beste verkopers Grote Clubactie

Haagse Rugby Club

De provincie Zuid-Holland steekt in 2018 met kop en schouders uit boven alle andere verkopers van loten van de Grote Clubactie. Met een totaal van 1.705.695 euro verkochten de gezamenlijke verenigingen in Zuid-Holland net zoveel loten als alle deelnemende clubs in de provincies Friesland, Drenthe, Flevoland, Groningen en Overijssel bij elkaar opgeteld.

Cheque van 10.000 euro

Topper bij de verenigingen in Zuid-Holland was dit jaar de Haagse Rugby Club, die maar liefst 4.416 loten aan de man of vrouw bracht. De club kroonde zich daarmee ook landelijk tot beste nieuwkomer van het jaar en de best verkopende van de 33 rugbyverenigingen van Nederland. HRC heeft daardoor een cheque van dik tienduizend euro in de bus ontvangen, zijnde 80 procent van het bedrag dat ze met de verkoop voor de Grote Clubactie hebben opgehaald.

Vol de strijd aangegaan

De grootste rugbyvereniging van Nederland had een heel strijdplan opgesteld om dit jaar de loten aan de man te brengen. De jongste ‘guppen’ kregen al medio september de eerste boekjes uitgereikt. En niet alleen de guppen werden opgeroepen om mee te doen aan de verkoop, ook de turven, de benjamins en de mini’s zijn de straten in gestuurd met lotenboekjes. En om de vaart in de verkoop te houden, werden begin oktober de leden opgeroepen de volle boekjes in te leveren, en zo mogelijk nieuwe lotenboekjes te halen. “Met veel enthousiasme.” Het resultaat mag er dan ook wezen, zo hebben de leden te horen gekregen bij de uitreiking van de prijzen. Met de ruim tienduizend euro die er op de cheque staat die de Haagse Rugbyclub van de Grote Clubactie in ontvangst mag nemen ‘kunnen we hele mooie dingen gaan doen.’

Opbrengst Zuid-Holland

Van de ruim 1,7 miljoen euro die de verenigingen in Zuid-Holland hebben opgehaald, gaat 80 procent naar de clubs die meededen aan de Grote Clubactie, naar rato van het aantal door hen verkochte loten.

Clubs verkopen elk jaar meer

De landelijke opbrengst voor de verenigingen is dit jaar bijna 9 miljoen euro geweest. De deelnemende clubs verkopen elk jaar meer loten dankzij de inzet van vooral de eigen jeugdleden. Directeur van de Nationale Stichting Grote Clubactie Frank Molkenboer is dan ook een gelukkig mens. Molkenboer: “De clubs laten zien dat de betrokkenheid van hun leden nog volop leeft. Nederlandse verenigingen tonen aan dat ze prima in staat zijn hun toekomst in eigen hand te nemen”, meent hij. “De ledenparticipatie bij de Grote Clubactie is onverminderd groot.”